Vi har herunder samlet de mest almindelige problemstillinger og spørgsmål vedrørende SolarEdge og solcelleanlæg generelt.

Kontroller følgende:

  • Er inverterens HPFI-relæ slået til.
  • Står knappen under inverterens bund på 1.
  • Har inverteren forbindelse til internettet.
  • Har det sneet, så kontroller om panelerne er fri for sne.

Ligger fejlen ikke en af disse steder, så send en mail til os på support@sveigaard.dk

Er din SolarEdge inverter forbundet med LAN-kabel, kan du få inverteren til at udføre en test af LAN-forbindelsen. Tryk på den grønne knap under inverterens bund til du når skærmbilledet med LAN-testen. Se evt. inverterens manual.

Undersøg også følgende:

  • Er der skiftet udstyr, internetudbyder, adgangskode eller lignende?
  • Sidder stikkene i de korrekte porte på router og fiberboks? Din internetudbyder kan godt foretage ændringer, der har betydning for opsætningen i dit hjemmenetværk.
  • Kontroller om dele af dit internetudstyr er defekt, og undersøg kabler i hele deres længde for brud.
  • Er inverteren forbundet med LAN-kabel, kan kablets forbindelse testes med en anden enhed, fx en bærbar computer.

Løser ovenstående ikke inverterens problemer med internetforbindelsen, så send en mail til support@sveigaard.dk

OBS: Inverteren kan kun gemme en vis mængde produktionsdata. Når inverterens hukommelse er fuld, overskrives de ældste data automatisk. Har din inverter været uden internetforbindelse i længere tid, kan du opleve, at der mangler data i monitorportalen for en given periode. Disse data kan ikke genskabes. Inverterens interne totaltæller passer altid med dens producerede strøm, uanset internetforbindelse.

De fleste solcelleanlæg er selvrensende, dvs. panelerne er monteret med en sådan hældning, at regnvejr kan skylle skidt og støv af panelerne. Dog kan alger, fugleklatter eller pollen sætte sig på panelerne, så regnen ikke kan skylle det hele af. Er solcellerne synligt beskidte, kan det helt klart være en fordel at gøre dem rene.

Det første og bedste råd, hvis du vil rengøre dine solceller, er: Vask dine paneler i regnvejr! 

Der fås forskellige produkter og redskaber til at rengøre solceller med. Panelets overflade er lavet af glas, så brug redskaber og fremgangsmåder beregnet til glasoverflader. Vil du vaske dine paneler med andet end vand, så køb for en sikkerheds skyld et produkt beregnet til solceller, da indholdet i andre rengøringsmidler ikke nødvendigvis er godt for panelerne.

Undgå at hælde koldt vand på varme paneler, da temperaturforskellen kan give spændinger i glasset og få det til at krakelere. Vasker du paneler i regnvejr, slår du to fluer med ét smæk: Panelerne er kolde, så temperaturspændinger i glasset undgås. Panelerne bliver skyllet efter med kalkfrit vand, så kalken i vandet ikke laver nyt snavs på panelerne, når vandet tørrer ind.

Hvis der ikke længere vises produktionsdata i SolarEdge monitorportal efter tordenvejr, er der flere ting, der skal undersøges.

  • Start med at kontrollere, om solcelleanlæggets HPFI-relæ og sikringer stadig er slået til.
  • Kontroller om der er opstået fejl på dit hjemmenetværk efter tordenvejret, og om inverteren har forbindelse til internettet.
  • Test om der kommer liv i inverterens display ved at klikke på den grønne knap.
  • Se eventuelt også gerne på elmåleren, om der sendes strøm ud gennem elmåleren.

Er der ikke liv i solcelleanlægget når disse punkter er kontrolleret, så er det en forsikringssag, og du skal derfor nu kontakte dit forsikringsselskab, for at høre om de dækker lynskaden.

Vi er naturligvis gerne behjælpelige med udtalelser og priser på inverter og lignende, skulle det blive nødvendigt.

Kan du ikke logge ind i SolarEdge monitorportal, fordi du har glemt din adgangskode, så gå til forsiden af monitorportalen. Tryk nu på linket “Forgot your password”, og du vil blive guidet til at oprette en ny adgangskode.

Viser din browser ikke noget indhold, så kontroller først, at internetadressen er korrekt. Hvis du er gået til SolarEdge monitorportal via et bogmærke eller en genvej på din computers skrivebord, så så til www.solaredge.com, vælg Login – Monitoring. Du kan evt. opdatere dit bogmærke med dette link.

Viser din browser stadig intet indhold, så slet din browsers cookies eller prøv en anden browser. Bruger du Internet Explorer, så prøv eksempelvis Google Chrome eller Firefox.

Kan du ikke logge ind i SolarEdge monitorportal, fordi du har glemt din adgangskode, så skal du selv oprette en ny.

Gå til forsiden af monitorportalen. Tryk nu på linket “Forgot your password” under felterne til indtastning af loginoplysninger, og du vil blive guidet til at oprette en ny adgangskode.

Der findes mange forskellige typer algebehandling, og vi kan derfor ikke garantere, at den valgte behandling ikke kan skade dine solceller. Vores anbefaling er at undgå behandling af solcellerne. Hvis taget behandles, skylles solcellerne rene for algebehandlingsmidlet straks efter behandlingen.
Får du en fagmand til at algebehandle dit tag, kan du også rådføre dig med ham og høre, hvad fagmandens erfaring med det anvendte produkt er i forhold til anvendelse på tage med solceller monteret.

Bemærk at vandværksvand kan afsætte kalkpletter på solcellerne, hvilket vil medføre produktionstab. Undgå desuden at hælde koldt vand på varme paneler, da temperaturforskellen kan give spændinger i glasset og få det til at krakelere.

Inverteren kan kun gemme en vis mængde produktionsdata, der som regel svarer til data fra cirka en uges produktion. Når inverterens hukommelse er fuld, overskrives de ældste data automatisk, således at de nyeste produktionsdata hele tiden bevares.

Har din inverter været uden internetforbindelse i længere tid, kan du derfor opleve, at der mangler data i monitorportalen for en given periode. Disse data kan ikke genskabes.

Vær opmærksom på, at det kun er visningen af dagsdata i monitorportalen, der mangler. Inverterens interne totaltæller passer altid med dens producerede strøm, uanset om der er internetforbindelse eller ej .

Mange ting har indflydelse på dit solcelleanlægs produktion.

I vinterhalvåret producerer et solcelleanlæg naturligvis mindre strøm. Både dagslængden, lysets vej gennem atmosfæren og lysets vinkel på panelerne har betydning for produktionen. Samtidig falder skygger anderledes i vinterhalvåret, så problemer med skygger kan være mere udprægede i årstiden.

Men derudover byder vores efterårs- og vintervejr ind i mellem på dage, hvor der ikke kan hentes energi ud af solens lys. Det er ikke unormalt her til lands med så overskyet vejr, at solcelleanlæggene ikke rigtigt kommer igang med at producere strøm i løbet af vinterdøgnets få lyse timer.

Derfor vil man i perioder kunne opleve, at ens solcelleanlæg ikke producerer den forventede mængde strøm, selvom man synes det virker lyst udenfor. Hav lidt tålmodighed med solcelleanlægget her i de mørke dage.

Perioder med overskyet vejr kan også resultere fejlvisninger i SolarEdge monitorportal, som forsvinder igen, når en periode med klart vejr tager over.

Hvis du ikke vil vente på, at solen får smeltet sneen på dine paneler, kan du godt fjerne sneen fra panelerne, så anlægget begynder at producere. Vi anbefaler at bruge en blød indendørs kost til at feje panelerne med. Skinner solen, kan det være nok bare at feje en stribe ren på panelets korte led, da det aktiverer hele panelet og sætter gang i produktionen. Herefter vil sneen på resten af panelet smelte eller glide ned af sig selv.

Hvis solpanelerne er / har været dækket af sne, kan du opleve, at SolarEdge Monitorportalen viser fejl på solcelleanlægget. Der er naturligvis ikke tale om en reel fejl på anlægget, da anlægget vil producere normalt, så snart sneen er smeltet eller gledet af panelerne. Når der har været et par dage med god produktion på anlægget, vil fejlen forsvinde af sig selv igen.

IMG_19291
IMG_1462

stadig spørgsmål?

Send dit spørgsmål til vores supportere i formularen herunder. Du hører fra os snarest.